“Van bij het begin liep de communicatie rond GDPR mank. Er is een sfeer van bangmakerij geschapen”

Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Voor de General Data Protection Regulation, in de volksmond beter bekend onder de afkorting GDPR, gaat die vlieger helaas niet op. Er is de laatste maanden al heel wat gezegd en geschreven over de nieuwe privacy wetgeving maar toch zien te veel bedrijfsleiders het als een verplichting die hen vooral veel tijd en geld kost. “Van bij het begin liep de communicatie rond GDPR mank. De tone of voice zat totaal verkeerd, waardoor er een sfeer van bangmakerij is geschapen”, betreurt Rien van den Bosch, Managing Partner van KOOACH, een Training-as-a-Service bedrijf dat bedrijven helpt om met hun marketing en sales up-to-date te blijven over de nieuwe trends, technieken en technologieën. Dus ook met het GDPR-verhaal. “Met onze dagtrainingen voor professionals willen wij aantonen dat het GDPR compliant maken van je bedrijfsvoering net heel veel opportuniteiten biedt en dat een onderneming er vooral ook voordeel uit kan halen.

Iedereen brengt data binnen

Wie nu nog steeds uit de lucht komt vallen, woonde de voorbije maanden op een andere planeet. GDPR is vandaag een hot topic dat leeft in de meeste directiekamers. Of iedereen ook goed weet wat de nieuwe Europese richtlijn precies behelst, valt echter sterk te betwijfelen. “In een organisatie heb je nog altijd heel veel mensen, ook binnen het management, die niet goed beseffen dat zij vanaf 25 mei een grote verantwoordelijkheid zullen dragen in het dagelijkse gebruik van persoonsgegevens”, zegt Van den Bosch.

“Eigenlijk zijn alle medewerkers van elke onderneming wel op een of andere manier met data bezig en zou iedereen zich heel goed bewust moeten zijn van wat de gangbare procedures binnen hun organisatie. Marketeers bijvoorbeeld zien intussen wel de noodzaak in om zich goed te informeren, maar dat gebeurt nog steeds te veel in functie van de eigen activiteiten en te weinig van de bedrijfsvoering in zijn geheel. Ook bij andere afdelingen zoals HR, logistiek, IT, sales, enzovoort, kan en moet dat veel beter. Belangrijk is dat iedereen op dezelfde lijn staat en perfect weet wat de verschillende processen, procedures en systemen zijn voor dataverzameling en -opslag van persoonlijke gegevens.”

“Marketeers bijvoorbeeld zien intussen wel de noodzaak in om zich goed te informeren, maar dat gebeurt nog steeds te veel in functie van de eigen activiteiten en te weinig van de bedrijfsvoering in zijn geheel”

De bewustwording rond GDPR is minst aanwezig bij sales”, aldus Van den Bosch. “Nochtans dragen zij evenveel verantwoordelijkheid als hun collega’s van marketing of IT. Commerciële mensen gaan bijvoorbeeld naar een beurs, verzamelen daar visitekaartjes en vragen vervolgens aan de marketeers of zij die contactgegevens willen toevoegen aan het CRM-systeem. Iedereen brengt data binnen in het bedrijf.”’

 

Lees het volledige artikel op Bloovi.be (Bron)

Copyright 2017 © All Rights Reserved